Isnin, 21 September 2009

RaYa TanPa kELuaRGa


Salam perantauan saya ucapkn kepada sesiapa yg membaca blog saya.Selamat hari raya maaf zahIr dan batin....
pengalaman pertama ku beraya tanpa disisi keluarga,
beraya bersama rakan-rakan sepejuagan,seperti dlam gambar di atas ne.FATEHA,AZIZUL,HARNIZAM,AKMAL,KATE,EDRUS,HAFIZ,JUNAIDI,AMIR,HARIFF,SYAMIL,BALCKY AND ADIQ...ini lah keluarga-keluarga lumba basikal negara yang bersama-sama menyambut hari raya di melbourne,walau pon tidak dapat beraya bersama2 keluarga..mereka ini lah yang memeriahkan hari raya disini...nak dijadikn cerita,sebelum esoknye raya kami semua telah berbuka puasa bersama-sama,buka dirumah je...masak lah kn...lau makan kt luar 2 rase mcm x best je...baik masak kn...jimat......heheheh!!!
last day puasa kita berbuka simpel je...nasi jagung,ayam masak merah dan sup...itu je,erm yang itu tak penting,yg pnting kami semua gembira....dapat bersama2 bukan senang nk berbuka bersama-sama..dah la puasa setahun sekali.
Lepas je kita berbuka,ad lah sorang ne..tibe2 je nk wt takbir raya..ingat melawak je..tapi betol2 buat,yang ne memang rase sebak lah,yelah sebelum ne asik dengar jew..
sekarang ne kiteorang sama-sama bertakbir......
lepas je takbir masing-masing membuat persiapan utuk esok,pada malam 2 jugak,aku telah masak rendang ayam wow!!sedap tu....cewah..puji diri sediri nampak hehehe..
bukan senang nak masak untuk kasi orang makan..yelah mana tau takut2 tak sedap kn.
ermmm..tapi takpe belom cuba belom tau kn!!!lepas pada 2 aku masak kuah kacang plak,,
memang penat lah lah rasa,tapi fikir2 balik setahun sekali je,xpelah kerah tenaga cikit,tak salah kan lau pandai...
Bab2 masak ne...erm memang suka masak2..kira cita-cita aku aku jugak nk jadi cheaf
mintak2 boleh lah,doa2 kan lah ye...Amin..kire pukul 3 pagi jugak lah aku tidur..
yelah dah selesai sume baru boleh tidur..kalau tidak nak makan apa kn...raya dowh!!

Esok harinye...hari raya lah kan,pagi2 lagi dah ad orang pasang lagu raya..memang betol2 semangat lah...aku mula2 sekali telifon mak aku lah ucapkn slamat hari raya and papa lah...xleh gtau hehehe..
lepas pada 2 aku mandi dan siap2 untuk semanyang raya,fuuyyoo!!blacky semayang raya 2
nak tau kiteorang semayang raya kt mana?dewan orang cristian..erm tapi pelah yang penting niat kan...asalkan dapat menunaikan solat sunat aidilfitri..

Dekat situ aku ingat orang malaysia tak ramai,sekali memang ramai lah...macam x percaya jew,dowang ne pelik cikit ad setengah erm memang sombong la baru dok melbourne...erm biar lah hak masing2 kan...takan nak paksa kot jagan sombong2..itu dh gila nama nye...heeeeee,dah makan apa semua kitaorang balik lah..
yelah lepas ne giliran kami pulak nak melayan tetamu..
makanan yang kami sediakn memang special lah rugi kalau x rasa...

Mula-mula sampai je rumah,belum pape lg tetamu dh sampai,,,camne ne...satey belom bakar lg memang kelam kabut jugak lah kiteorang,tp takpe..kita tenang je ok...
masa 2 kerja dh dibagi2 dah...ad tukang bakar satey,potong nasi impik,layan tetamu, tukang tangkap gambar,tukang jemput tetamu,tukang tegok pon ad jugak heheheh.....papa pon kira hidup lah suasana hari raya 2...walau pon kami2 je yg handel kn,sedih tu ad gak tapi nasib kawan2 ad...kurang cikit lah..bab kate pepatah
HUJAN EMAS DI NEGERI ORANG HUJAN BATU DI NEGERI SEDIRI..
kira ok lah pengalam ne aku akan ingat sampai bila2..bukan senang nak sambut sama-sama mana tau,lain tahun raya gan family balik...hehehe,kalau lah....

Sampai malam jugak lah kiteorang raya,memang puas hati lah..kire suma dah selesai kemas2 barang.aku ape lagi balik rumah x ingt apa dah trus tidur je..erm memang penat sangt2 lah ...ok itu je lah boleh aku cite...
Apapon aku sangat gembira beraya bersama korang-korang sume!!!harap kite boleh beraya bersama-sama lg,,ok.........Ariyoooos!!!!!(BLACKY)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan