Selasa, 15 September 2009

MUHAMMAD ZAMANI


IM BLACKY...
seorang rider yg berasal dari grik perak..mula berjinak dalam sukan lumba basikal dri
awl skolah menengah,pada tahun 2002,lebih kurang 7 tahun menceburi bidang ini...agak lame jugak 2!!kalau bela lembu dh beranak pinak dh....huhuhu
mule aku kayuh pada thun 2002 bulan 2 dh x bape ingt dh...coz dh lame kn..
aku mula berkayuh bersama skuad sukma negeri perak..mase 2 aku baru nk kenal2 dgan basikal lumbe...sbb sblum 2 aku asik tgok dlam tv je...tour de langkawi...ak x pernah miz tau...dari pada thun 1996 hingah lah skrang..mula2 aku berkayuh..mak aku belikan basikal hnya berharga RM400...erm basikal lumbe ke basikal kayuh pg pasar 2???heheheh...tp aku x kisah sbb baru mula nk kayuh kn...xkn mula kayuh nk pkai basikal yg harga beribu2 kot...xkena gaye lah 2..pada masa 2 ak lah yg paling muda lah...(13 tahun)lupa plak seluar basikal yg aku pkai 2...aku buat sndri tau...beli seluar taip pas 2 letak span je...erm fkir2 balik mmg lawak la,tp xpe sebab minat punye pasal aku x kisah...BAB KATA PEPATAH MELAYU LAH(BERSUSAH2 DAHULU BERSENAG2 KEMUDIAN)pada hari pertama aku mule kayuh alangkah seksa nye rase,,yelah baru je mule kayuh dah ikut skuad2 elit perak memang kne tinggal lah...mase 2 coach aku abg zul...dia ok lah.erm dh lame ikut dorang aku dh rase ok ckit lah..time traning kalau weekday pkul 4 sebab pagi sekolah kn...xkn nk ponteng kot...bajar pon penting gak!!
kalau weekend pg lah dlm kol 8....kalau ari cuti 2 pg jauh ckit lah......
erm baru berape bulan kayuh aku dlm mengikuti program kem bakat kebetulan kem itu diadakn di sekolah aku(SEKOLAH MENENGAH GERIK)mase mule2 mengikuti kem itu..aku rase seronok je sebab dapat kenal dgan rider2 dari seluruh melaysia...kem ini diadakn untuk pemilihan pelumba2 yg berbakat ke sekolah sukan bukit jalil...dalam pemilihan 2aku tidak layak sebab baru mula kayuh kn...xkan trus dapat..memang x lah kn,hampir setahun aku traning dibawah abg zul..aku telah dipangil oleh(MSN PERAK)pada 2003 untuk diserapkn dlm pasukan perak...pada mase 2 pusat latihan ditukarkn ke ipoh...
mule dapat berita 2 seronok sangat..tp rase sedih pulak sebab kena tiggal famly..yelah muda2 lg dh berdikari kan...mase 2 coach baru aku ABG RANI..mula2 aku mengikuti latihan dibawah nye...aku rase sngat trok..lame kelama kelamaan aku dh rase ok traning dibawahnya..dah beberape bulan traning aku telah pergi ke kejohanan sport excel bawah 16tahun yg belansung di kuala kansar perak...mase 2 pertama kali aku memasuki perlumbaan....pada kejohanan 2 aku mendapat no3 dlm acara itt...wow!!!mcm x percaye je aku rase...sebab boleh bersaing dgan pelumba2 negeri lain....
lame kelama kelamaan aku tlah bnyak pergi ke kejohanan-kejohanan peringkat umur..
dari kejohanan 2 bnyak jugak lah aku menang...heheheh....hebat2!!!
erm pada hujung tahun 2003 aku telah dipangil antuk mengikuti kem bakat kebagsaan yg diadaka di bukit jalil,mase 2 aku sngat gembira...pada kem 2,aku tidak layak jugak untuk memasuki sekolah sukan bukit jalil...mule 2 rase kecewa jugak lah...tp nk buat mcm mna belom ad rezeki lg kan...so aku tetap bersemangat jugak...CAYUK2!!!
pada tahun 2004 peratasi aku agak kurang sikit x tau lah kenape...mugkin ad sebab tertenu kot....tp aku tetap traning dgan semangat...mugkin pada tahun 2004 aku xde rezeki kot....pada tahun 2004 aku tidak dipanggil untuk kem tahunan kebangsaan aku berase sangat sedih....erm tapi aku berfikiran positif......
pada tahun 2005 pulak peretasi aku sangat membangga kan...sebab semua kejohan-kejohanan peringkat umur semua aku menang....wow...hebatnye...
aku selalu berangan bila lah aku dapat memasuki sekolah yg aku idam-idamkn(SSBJ)
pada hujung 2005 aku tlah dipangil mengikuti kem kebangsaan buat kali ke-3...mase 2 aku mintak sangat2 terpilih....lepas pada kem 2...aku hnye menunggu keputusan dari(MSN)
pada awl 2006 mak aku telah menelifon aku...memberitahu ad surat dari(MSN)
aku pon tanye surat ape??
mak aku memberitahu surat untuk memasuki sekolah sukan bukit jalil...
pada mase 2 aku berase mcm mimpi je...yelah bende yg aku idamkn,ak dapat maunye x happy...pada tahun itu jugak aku telah ditukarkn dari sekolah ANDERSON KE SEKOLAH SUKAN BUKIT JALIL..
mula2 aku ke sekolah 2...aku rase bngga je...whuuuh!!erm coach baru ak pulak time 2 ialah cikgu soud.pada mula2 ak mengikuti latihan dibawahnye....wah!!!troknye...
yelah nk kuat kena lah traning trok...kne pakse dri baru boleh kuat..beberape bulan aku berada di ssbj..aku dh biasa dgan latihan trok..dan aku berase aku sudah ada kekuatan tersendiri..bnyak jugak lah kejohaan aku menang...pada ptengahan tahun kot...pertama kali aku pergi ke kejohan luar negara,x lah negara hebat sangat,negara thailand jee....kjohana sport school...kejohanan 2 aku menang gold medal untuk acara berpasukan(TTT)lpas 2 aku telah memasuki kejohanan remaja asia yg berlangsung di kuala lumpur...pada kejohanan 2 ak hye mendapat tempat ke-4 dlm cara 4km keja-mengejar mase 2 time(4.36)laju 2 time junior...tp xde rezeki lah..yg naik time 2,aku,mamat,mat parit n labu(arwah dh skarang)negara luar yg aku pergi pada thun 2006
tahun 2007 pulak..pada awl tahun aku telah terpilih untuk ke kejohanan track
olympic junior di sedney AUSTRALIA(AYOF)erm..pada kejohana 2 dlam event scrach race..aku telah menang gold!!!disebaliknye...kemenagan aku itu telah dibatal kn...atas sebab memotong garisan biru...erm maklum lah ptamakali lumbe track...xtau undang2..huhuhu...memang lawak lah...dlm mase 2 gak sedih pon rase.tp xpe..aku akan berusaha untu menang dlam event lain..pada event terakhir,event critrium aku telah mendapat tempat ke-3...wah!!!aku rase mcm xsia2 je aku usaha....akirya aku menag jugak...erm yg ne x dibatalkn huhuhu....coz xde line biru..
erm pada tahun 2007 bnyak negara jugak lah aku pergi...negara IRAN,AUSTRALIA,JAPAN...
2008 PULAK....tahun ini aku telah masuk umur senior...tahun yg paling memcabar sebab lumbe dengan pelumbe2 yg lebih berpengalaman...erm pada awl tahun 2008...aku telah terpilih dlam pasukan(MNCF)ntuk kejohan jelajah melaysia.aku rase sangat bangga.
pada jelajah 2 aku tdak menamatkn pelumbaan kerana hari 2 hari yg paling sedih buat ak yelah nenek aku telah pergi wt selama-lamanya..maunye xsdih dan boleh nk kayuh...
erm nak buat mcm mana yg pergi 2 pergi lah...kite yg hidup ne kne terus kn hidup...
lepas pade jelajah 2...aku traning bersungguh2 untuk layak menyertai kejohana yg paling besar dan mencabar...iaitu(LTDL)TOUR DE LANGKAWI...pada mase 2 aku mmg ingin menyertai ltdl..mase traning aku memang mati-matian sebab aku ingin menebus kekecewaan jelajah melaysia...pada pemilihan itu,aku telah terpilih untuk pasukan(MNCF)aku rase ingin buktikn pada sume org...x bermakna gagal sekali akan gagal selamanya....mase 2 jurulatih aku ialah ng joo gan...dia lah bnyk membantu ak...
pada pelumbaan 2...aku hnya skadar boleh ikut je...sebab pertama kali memasuki pelumbaan bertaraf(HORS)pada pelumbaad 2 aku telah menamatkn pelumbaan sebanyak 9 peringkat....aku sangat bangga sebab baru naik senior dh dpt berlumba dgan pro2....
lpas pada 2...aku pergi ke pelumbaan jelajah vietnam..18 peringkat oooo....dh mcm tour de france....pada pelumbaan 2 aku telah menang beberape peringkat...dan juga pemengan jersi sprint...dlm beberape peringkat,pelumbaan itu aku tdak menamat pelumbaan atas sebab demam...terpakse lah menyerahkn jersi sprint ke pada pelumba yg lain....
petengahan blan 10
aku tlah pergi ke pulumbaan jelajah hong kong...pada pelumbaan 2 ak hnye skadar tolong pasukan..sbb aku rase belom ckup latihan atas sebab baru baik demam...
balik pada 2...dgar cerita kene pergi melbourne untuk menjalani latihan di sana dan menyertai...seri piala dunia...wow...world 2!!!pada siri piala dunia aku tidak layak untuk menyertai..kate coach aku xde fom lg...aku x ksah aku sabar je lah...sebab bnyak lg kejohanan yg boleh aku masuk...
apabila sudah abis kejohanan..ak mendapat berita yg aku x boleh balik mlysia..sebab
kena menjalani latihan di sini(MELBOURNE)aku sangat gembira sbb bkan senang nk traninig kt ovesea...huhuhuhu....lame-kelamaan aku rase lebih yakin dgan dri ak..
hampir bebrapa blan aku di melbourne aku telah memasuki kjohanan..dlm australia je....ad stengah pelumbaan aku menang....
2009 pulak...sekarg ne aku berada de melbourne traning for...world cup,asia game,komewel game.....erm ape2 lah kejohanan....WISH ME LUCK OK!!!!!

1 ulasan:

  1. Bagus....bykkn lg pendedahan dan jgn putus asa...
    sentiasa menyokong okay!
    :)

    BalasPadam